Jarry Alfred

, francouzský dramatik, prozaik a básník. Po symbolistických začátcích uvedl na francouzskou scénu skandální postavu otce Ubu, který se stal jednou z velkých postav světové satiry, předjímající v mnohém postupy absurdního divadla. Scénická groteska Ubu králem, původně určená jako karikatura na jednoho z profesorů, je mj. parodií na směšnou okázalost historických dramat a zaujímá čelné místo v tzv. ubuovském cyklu. Postavy, redukované na dimenze pasívních loutek bez psychologické motivace (zejména amorální a vulgární Ubu, ztělesňující zbabělého a tupého měšťáka), tlumočí Jarryho pojetí divadla, které nemá ani moralizovat, ani filozofovat, nýbrž působit pouze na imaginaci diváka. Veřejné uvedení premiéry této „orgie stupidnosti“ záměrně vyprovokovalo skandál, jenž nebyl ani tak způsoben vulgárností dialogů a jízlivou karikaturou lidstva, jako uvedením absurdity v celé její šíři na divadelní scéně a vědomým porušením divadelních tradic, které byly založeny na úzkém pozitivním vztahu diváka a herce. Jarry ovlivnil celé moderní divadlo a literaturu 20. stol. (zejména dadaismus, surrealismus a absurdní divadlo). Česky vyšlo např. Skutky a názory doktora Faustrolla, patafyzika, Messalina, Nadsamec, soubor čtyř „ubuovských" her a dalších textů pod názvem Ubu.

Související hesla